säg kan ett barn
vara vetgirigt
eller är det
vetgiriga egentligen en sundnyfikenhet
säg kan ett barn
vara undersökande
uppfinnande
eller är detta
under
sökande
finnande en
sundnyfikenhet
jag kan här
stanna vid detta med uppfinnande samt undersökande
hur många har inte
sett ett barn dissekera en fluga
det sker
det händer
minns att barnet
inte gör detta med avsikt att göra illa
det är verkligen
ur aspekten av att se den värld barnet nu befinner sig i
barn kan slå
träd
de kan göra det
ena med det andra
dels kan de ha
upptagit de vuxnas beteenden vilka inte alltid är synbara i händerna
i handgemäng
eller så har
barnet inte en enda avsikt att skada trädet
barn gör inte
för att skada eller göra illa
att skada eller
göra illa anser jag vara ett inlärt beteende
en slags
illustrerad grund till överlevnad.
det är ju
faktiskt ofta det vi lärs från barnsben.
tag din plats i
livet.
nåja samtidigt
så hålls barnet på plats av omgivningen
detta för att ha
kontrioll över barnet eller för att barnet inte skall ställa till en massa
saker.
jag kan se att
om den vuxne är närvarande ställer inte barnet till oreda
detta inmatande
denna
programmering av att ta plats innehåller alltså även det motsatta budskapet
med andra ord
matas barnet med dubbla budskap
vilket inte är
en ovanlig företeelse i bemötande av barn
detta är endast
ett exempel.
så har vi detta
med uppfinning
uppfinnande
hur många gånger
får barn höra
vad har du nu
hittat på
din
uppfinningsrikedom är för mycket
den stiger över
alla gränser
varför ljuger du
ja, varför
hittar barnet på
vad har barnet
mött som gör att barnet upplever ett behov av att uppfinna
barn är
uppfinnare
de kan verkligen
konstruera
att barn
använder det till skydd
för det finns
det en orsak
barn kan
uppfinna bilar båtar
kvaranar snurror
lekar
allt detta är
övande inför vuxenskornas påtagande
barn är upptäckare
upptäcktsresande
barn är forskare
utforskare
och minsann
arkeologer
barn gräver inom
citationstecken i de vuxna vilka är runt
specifikt
föräldrarna. barnen viskar är du den du utgav dig för att vara.
se alla dessa
yrken så vet du den skönhet barnet lever i och varför barnen gör allt detta
de övar med
högsta allvar eller på högsta allvar liv
sundnyfikenhet
är ett vackert innebördsord
visst kan barn
vara vetgiriga
detta vetgiriga
är det vackra nyfikna
så älskar jag
dig
du vackra hand
i vilken jag är
upphör ej
upphör aldrig
med
nyfikenheten
detta vetgiriga
barn är nyfikna
hjärtat viskar
pärlstigen
och detta giriga
är det vackra giriga
detta är att
omfamna alltet
i
förundrandes
beundrandes
kärlek
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar