tisdag 21 april 2009

Gåva - en dag med den lille

En dag med den lille,

Skogen var vårt rike är vårt rike
Hand i hand vandrade vi i solens strålar
stannade vid bäcken, den lille kastade stenar i, stenar fick vingar, såpbubblor hade vi med. Regnbågsbubblor dansade i solen.
Fåglar följde vår väg log i bubblors ljus.
Kringelikrangelivägen följde vi, vek av in i hjärtats sfär vid slånbärsliven. En stig öppnades doftade Rådjur. Stenar små mötte oss, höga stammar, mjuka marker, Violer, Vitsippor och överallt grenar med pärlgirlanger, hörde dem sakta öppnas.
Den lille älskar stenar... De är hästar,
Mormor lyft mig,
den gamla ler kärlek säger; du kan själv.
Han ser sorgsen ut vill bli lyft till den högsta hästens rygg.
Den gamla säger; du får vänta, du får lägga din önskan i väntapåpåsen, i tålamodspåsen.
En dag kan du själv, det finns andra hästar.
Den lille finner vägar kommer upp på en stor häst, ler lycka.
Koltrasten hör oss, sjunger sjunger skönhet.
Vi skuttar runt, varsamt.
Den lille snubblar och rullar.
Vi tar farväl av skogen vandrar över ängar, balanserar över jordflätor, plöjda åkrar,
Solen vandrar sakta in i bädden mjuk
Vi finner vägen hem
Fåglar hälsar oss
Klangspelen sjunger
Granen andas nära
Huset öppnas
Vi stiger in
Den lille sover i ro

Barn,
det är en stor gåva att vara tillsammans med barn,
då den gåvan gives är jag lycklig,
I skogen är jag lycklig
Ibland vill jag lämna allt och vandra
vandra tills stegen tar slut
då befinner jag mig i de höga skogarna med de helgade sjöarna
jag hör bäckar, forsar, vattenfall,
känner eldar
Örnen svävar nära
Vargen är
Livet är
sannhet

Vitsippor;
det har sagts mig...
Se Vinterängen i Himlarnas famn
tindrande Stjärnor
de ser jordarnas famn
önskar
De blommar för en dag i skogens famn
deras enda önskan är att sprida ljus
det vita ljuset...

Barnens ögon är sannhet,
i det inre lever barnets ögon
hjärtats ögon
de ögonen är våra händer då vi svarar till

Landet långt bort
där finns en vacker sjö
runt den är ett pärlband
Vita stjärnor fyllda med solögon
En av dessa pärlor
stiger
faller in i sjöns vatten
Hör du ringarna sjunga
de sjunger
Kärlekens
lov

Inga kommentarer: